Chyby pri inzercii

| 14. November 2009

Chyby pri inzercii

Hovorím si, že by som mal napísať ďalší článok, ale keďže nemám žiadnu aktuálnu k tému, rozhodol som sa rozpísať sa na otázku, ktorá mi bola položená v jednom rozhovore (nepublikovanom – pre dôvod popísaný v inom článku)

Otázka znie:

Akých chýb sa najviac dopúštajú firmy ked inzerujú?

V  jednom článku som už popísal hlavné aspekty, na ktoré si dávam pozor pri riešení internetového marketingu. Nebudem už rozoberať 3 slovíčka (Rôznorodosť, Cielenie, Meranie), ktorým som sa venoval, ale spomeniem ďalšie fakty.

Jednou z najväčších chýb podľa mňa je to, že človek, ktorý má na starosti marketing sa nechce zamyslieť a nie to, ešte snažiť sa kúsok vzdelávať, prečítať občas, aké sú nové trendy (a to nielen v internetovom marketingu). Tak väčšina firiem dá “urobiť internetový marketing” nejakej firme, ktorá sa na to (aspoň naoko) špecializuje. Čo nehovorím, že je zlé (z čoho by sme inak my žili? :) ), ale často sa to aj nevyplatí.

Istému môjmu zákazníkovi, ponúkla istá firma prvé miesta (garantované – hneď!) na googli, na jeho (dosť konkurenčné) klúčové slová. Keď som s ním hovoril, bol veľmi natešený :) , lebo tá suma nebola veľká (okolo 1-2k €) a keby sa fakt zobrazoval na prvom mieste (alebo aspoň top 5 napr.) mal by niekoľkokrát väčší počet objednávok (investícia by vzhľadom k zisku bola zanedbateľná). Ponuka pre človeka aspoň kúsok orientujúceho sa v internetovom marketingu dosť záhadná. Na googli, prvý a hneď? To asi SEO nebude. Tak som sa zaujímal, že čo vlastne zákazníkovi ponúkajú (aká forma, spôsob, …) Zistil som, že firma myslela len vytvorenie PPC kampane (AdWords) a jej správu, vďaka, ktorej by web dannej firmy bol “na prvom mieste”. (to ani zákazník nevedel, že tam musí pravidelne dobíjať peniaze – pri tak konkurenčnom obore, by tých 1000€ mohol “nalievať”  každé dva dni :) minimálne)

Firmy, ktoré sa špecializujú na internetový marketing (príp. offline) často pošlú ponuku v takej forme, aby jej zákazník čim najmenej rozumel :) Budú sa oháňať číslami, “faktami”, a ponúknu SUPER CENY.

Ja sa snažím voliť inú cestu. Keď zákazníkovi pošlem môj návrh kampane, stáva sa, že povie: “Hm.. Myslel som, že to SEO je ťažká veda – no toto vyzerá úplne jednoducho” kiež by :)   No, každopádne je to dôkaz toho, že zákazník chápe (zhruba) o čo ide, čo za svoje peniaze dostane a približne aký efekt to bude mať.

Veľmi dôležitá vec je práve aj mať prehľad o tom čo sa deje. Stále sa nájdu firmy, ktoré keď riešia PPC kampaň pre nejakú firmu, nepošlú zákazníkovi prístupy do rozhrania, kde by sa dalo pozrieť, kedy, koľko, za čo atď  sa minulo, radšej pošlú nejaký jednoduchý report (za mesiac november: x €, y klikov, z objednávok – občas ani to :) ).  PPC je iba príklad (kľudne to môžu byť iné formy) Prečo sa však “boja” poslať prístup k PPC? Vyzradenie know-how?  Nie. Nechcú byť priehľadný, aby nebolo vidieť chyby … Čím viac informácii dáte zákazníkovi, čím viac ho informujete, čím viac mu hovoríte o efektívnosti a všetko dokladáte číslami – tým viac sa môže ukázať Vaša chyba! Vždy sa snažím, aby zákazník vedel o všetkých (alebo aspoň väčšine) mojich krokoch, o tom, kam idú peniaze, potom aký mali úžitok (efektivita) , …. A stalo sa mi, že som sa aj ja “pomýlil”, že nie vždy vyšlo tak ako malo – no zákazník o tom vie. A nemyslím si, že by mi to niekedy poškodilo. Aj zákazníci dobre vedia, že každý robí chybu, len je rozdiel či o tom vedia alebo nie :) . Ak by existoval človek, ktorý by napr. aj v internetovom marketingu neurobil žiadnu chybu, hneď všetko vedel a vedel by vždy predbehnúť konkurenciu, mal by najlepšie platenú prácu na svete :)

V skratke, si myslím, že veľmi potrebná je práve “informovanosť” a aspoň minimálna orientácia v marketingu, u človeka, ktorý má na starosti za firmu riešiť marketing – pri väčších firmách, sú na to špecializovaní ľudia, pri malých firmách, to je však problém (keď sa nemôžu špecializovať na desať pozícii). Takisto veľmi dôležitý je prehľad. Ak pre Vás firma vypracuje marketingový plán – pýtajte sa a hlavne, požadujte vždy aktuálne informácie o stave marketingu.

Comments

comments

6 thoughts on “Chyby pri inzercii

  1. Miso Smith

    Mysho už som sa chystal pridať komentár, že jedna firma ponúka prvé miesto v google práve vďaka PPC. Keď som čítal ďalej Tvoj článok tak som sa začal smiať, pretože hneď som si spomenul na onú firmu

  2. mysho Post author

    Miso Smith: :) Takých firiem je veľa. Aj ich “služby” sú rozmanité. Ale dobre to zneje, prvá pozícia za 1000€ :)

  3. Hugo

    Dobry den, vdaka za hodnotny clanok. Nic menej si myslim , ze je potraba rict nejen A , ale aj B. Dukladna SEO optimalizacia , ked neratam len upravu SEF je idealni robit spolocne s vyvojom weba a neide o malu castku. pokud se k SEO rozhodnu pozdeji je to investicia i v radu 1 700,-€. Takze to je pre spoustu malych firem nedostupne. Co je tedy spatne na tom mit PPC reklamu v googli? sprava 30€ mesicne + pochopitelne kredit do adwords,(ktori ma stoji cca 10€/mesiac), moznost cileni reklamy pouze na region Blava + 20KM okoli, kde ma firma podnika, kampane mam vedene ve vlastnom adwords ucte, vratanie analytics? ved toto je lavnejsie, lebo zivotnost weba je maximalne 2roky po ktorych dochadza ke zmene designu. LEbo som neco prehliadol?

  4. mysho Post author

    Dobrý deň.

    Ja (ako autor článku) vôbec nehovorím o tom, či je dobrá / zlá reklama v PPC systémoch – samozrejme sú prípady, kedy je ďaleko efektívnejšia ako SEO, ale i naopak.
    Toto som však v článku neriešil. Poznámka o PPC a Googli, sa týkala len toho, ako dokážu firmy ponúkajúce tieto služby, prekrútiť informácie a podať ich zákazníkovi po svojom.

    V prípade, ktorý Vy popisujete to je úplne v poriadku, pokiaľ si myslíte, že SEO by stálo oveľa viac a prinieslo rovnako (alebo menej) objednávok.

  5. Marek

    Podľa mňa SEO vyjde lacnejšie ako PPC, v Adwords sa dá bez problémov minúť mesačne niekoľko stoviek eur.

Pridaj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *